Pennywafelhuis

Het Pennywafelhuis is een community art project in de wijk Dauwendaele in Middelburg en is gehuisvest in een flat aan de Meanderlaan. Een flat met 250 huishoudens en veel nationaliteiten van diverse samenstellingen en achtergronden.

Samen met Marlou Pluijmaekers (www.marloupluijmaekers.nl) schilder, zijn wij eigenaar van het community- art Pennywafelhuis concept. Wij hebben de artistieke leiding over het Pennywafelhuis in Middelburg. In samenwerking met Kunsteducatie Walcheren is dit community art project de laatste jaren uitgegroeid tot het ‘culturele hart’ in de Middelburgse wijk Dauwendaele met name rondom de Meanderflats. Een multiculturele wijk met 21 nationaliteiten.

www.pennywafelhuis.nl

Shisai

Shisai afkomstig uit Eritrea woont in de Meanderflat in Middelburg samen met haar drie kinderen. Op de foto is haar jongste zoon Elias te zien. Tijdens deze opnames kreeg ze taalles van Maartje student Antropologie. .

 

Van knoop naar knop

Schouwen-Duiveland is onmiskenbaar Zeeuws: polders, boerenland, duinen, kust, zee en delta, stadjes, dorpen, havens en haventjes, campings en vakantieresorts. Een regio met twee gezichten. Schouwen-Duiveland: onderbevolking-overbevolking staan in een spanningsveld. Vakantieparken groeien en op de dorpen sluiten scholen en winkels.

De grens

Fotoreportage de grens volgde al snel na het project Krot of Kans van CBK Zeeland. De grensstreek Zeeland-België is een bijzonder boeiend gebied. Het standpunt, voor zover dat lukte, was om vanuit Nederland kijkend in de richting van België en, om de grens te benadrukken, meestal een grenspaal als ijkpunt.

Crisis! voor de lens

De tentoonstelling Crisis! in de Kunsthal Rotterdam gaf een actueel en gevarieerd beeld van de (economische) crisis in Nederland (een groepstentoonstelling met werk van twaalf Nederlandse fotografen).

Via het prikbord van Zeelandnet en via Marktplaats kwam ik in contact met mensen die spullen te koop aanboden, wilden weggeven of ruilen. Zowel de verkopers/gevers als de kopers/ontvangers heb ik geportretteerd samen met spullen. Rode draad: ‘wat overbodig is voor de één, kan weer heel bruikbaar en waardevol zijn voor de ander’.